Varför är det så viktigt?

Då och då får jag frågan: "vad väger du nu?"
Varför det detta så viktigt för alla? Varför spelar en liten siffra så stor roll?

Jag va likadan när jag började träna. Jag blev lite blind och älskade känslan när vågen visade minus. 
Och de första kilona va det kanske rätt av mig att fokusera på detta. För jag behövde tappa några.
Men ju fler år som gick och ju mer påläst jag blev så förstod jag att vikten inte va allt. Att siffran som visades där egentligen inte betyder ett dugg.

Jag gick snabbt ner 20 kg. Och detta var inte på rätt sätt. Åt dåligt, tränade för hårt. Och detta mådde jag verkligen inte bra av.
Jag har nu gått upp några kilo igen. Och detta är inget som stör mig. Självklart hade även jag tyckt det var roligt om vågen ändrade sig någon gång. Men det är inte det som är det viktiga.
Varför kan inte folk förstå att den där siffran inte är viktig? Att muskler väger så mycket mer än fett?

Jag tror ändå fler och fler börjar förstå skillnaden. Att styrketräning inte är något som gör dig "manlig" om du är tjej. Utan att det faktiskt kan vara riktigt snyggt med en vältränad och stark kropp. 

Men om jag skulle rätta mig efter alla skalor och statistik som har med vikt att göra. Då är jag överviktig fortfarande.
Jag ska väga 10 kilo mindre än jag gör nu.
Det kommer aldrig gå. Dels för att då finns det nog inte mycket kvar av mig och mina muskler har nog hunnit gå upp i rök.
Men också för att det inte är intressant för mig längre. 
Ni behöver inte fråga mig om min vikt längre. Jag vet att många som frågat gjort det för att de tror att jag "skäms" för det. Men varför ska jag göra det? En siffra är väl inget att skämmas över? 
Ni ser ju själva att jag är rätt mycket mindre nu än då. Så varför ska ni haka upp er på det?

Så, med detta vill jag ha sagt:
Sluta fråga om min vikt. Ni kommer få samma svar varje gång.
Förstå att måtten är viktigare än vikten i de flesta personernas fall. 
Behöver du gå ner i vikt, självklart ska du rätta dig lite efter vågen också. Men mät dig ändå. det är där du kommer märka den stora skillnaden. 
Styrketräningen kommer få dig att ändra kroppsform. Du kanske kommer lägga på dig vikt. Men det kommer ändå se ut som du tappat vikt.

Då - 80 kg, orörlig och godismonster. Storlek XL-L i kläder.
Nu - 62 kg, träningsfreak och väldigt mycket lyckligare. Storlek M-S i kläder.
Skillnaden är större än vikten. 
Glöm aldrig att styrketräning gör dig inte manlig. Den formar din kropp och du kommer känna att du minskar fast att vågen säger annat.
Min träning, Mitt liv, Tankar&funderingar | |
Upp