Så mycket mer än bara jul

Jag älskar julen. Musiken, maten, klapparna, gemenskapen. Allt.
Jag blir verkligen som ett barn och att få klämma och kolla på alla julklapparna innan är tradition. Det är något jag måste göra.
När det är jul, då märks det inte att jag är 21 längre. Snarare 8 år.
Jag kan inte sova dagen innan och på morgonen flyger jag upp och måste ner och titta under granen.
Det ligger alltid vars ett paket där till familjen.
Vi äter frukost tillsamans och julmust ska drickas.
 
Men julen är inte den samma längre. Och har inte varit på många år.
Den kommer aldrig bli den samma längre. Den kommer aldrig bli sig lik.
Min älskade farmor fyller år på julafton.
Istället för att åka till henne på morgonen, träffa hela släkten, äta god mat och fira henne så får vi åka till kyrkgården. Istället för att ge henne en kram och säga god jul och grattis, så får vi lägga fina blommor på hennes grav.
Hon slets ifrån oss för många år sedan. Jag kommer aldrig glömma den dagen. Aldrig någonsin.
Hon va den sista jag hade. Den enda jag hade kvar att krama varje julafton. 

Jag har ingen farmor att krama. Ingen farfar, ingen mormor och morfar.
Det är något som kommer till mig varje jul. Tankarna om att jag inte har någon av dem att krama.
Tankarna om att alla andra runt omkring får sitta med sina far och morföräldrar och fira jul. Mysa och kramas.
Jag har ingen av dem.
 
Självklart är julen speciell ändå, jag har fortfarande min fantastiska familj och släkt som jag firar med och vi har underbart roligt. Men det är ändå något som fattas.

Så varje år beger sig familjen till kyrkgården, gratulerar farmor och berättar att vi älskar henne. Att vi fattas henne. 
Hon betydde lite extra, hon var ju den sista. Den enda jag verkligen har många minnen med. 
Men därför betyder julen så mycket. Det är så mycket mer än bara presenter. Så mycket mer än bara god mat och julmusik. För mig är julen gemenskap och kärlek. Ett sätt att åter igen visa för alla hur mycket de betyder.
Att vi ska ta hand om varandra och va rädda om varandra. Vi behöver alla varandra och vi måste visa det innan det är för sent.
 
Jag älskar dig farmor och du kommer alltid vara med mig. För alltid.
 
Ni kommer alltid vara med mig, farmor, farfar, mormor och morfar. Jag älskar er.
 
 
 
Mitt liv | |
Upp