Man vill så mycket men kan så lite

Hej på er.
Det gör ont i mig att se folk som mår dåligt över sin vikt eller att de äter.
Att de har en ätstörning utan att få hjälp.
Jag vill kunna hjälpa alla. Få dem att förstå att mat inte behöver vara farligt. Att du inte behöver gå upp en massa i vikt för att du äter. Det går att gå ner också.

Jag kan inte hjälpa alla. Det enda jag kan göra är att sprida mina tankar och funderingar. Bevisa för alla att du är fin som du är. Men vill du ändra på dig så är det upp till dig. Men det behöver inte gå för långt.

Det är svårt för oss runt omkring att förstå hur en person med en ätstörning tänker. Jag är en person som gärna vill förstå alla. Kunna se in i allas tankar. Det går inte, men ja gör alltid ett försök.
Jag förstår att de personer som har en ätstörning har problem, de behöver hjälp. Jag förstår också att det blir som ett beroende som de inte själva tänker på. De ser inte vad som går fel. De ser inte att de behöver hjälp. Sen är det försent.

Om jag bara hade kunnat så hade jag velat prata med alla dessa fina människor. Försökt få dem att förstå att de är bra som de är. Att de är fina som de är.
Men precis likte mycket som det sårar en överviktig person att kalla han/henne fet så skadar de att säga "fan va smal du är" till en som är underviktig. Vi människor behöver finnas där för alla dessa.
Vi behöver inte hålla på och säga om oss själva att vi tycker vi är feta fast att vi är medvetna om att vi inte är det. Bara för att folk ska bry sig och säga "nej men det är du verkligen inte"
Det är så den här världen har börjat. Att folk ska döma både andra och sig själva på fel sätt. Säga saker som man egentligen är fullt medveten om att de inte stämmer.

Att tidningarna varje dag skriver om olika bantningskurer eller att en kändis gick ner såhär och såhär mycket genom att äta det här och det här, det har självklart kryddat på lite extra.
Jag hatar dessa ideal och att folk tror att man mår bra av att va så. Att folk verkligen tycker du är vackrare om du är ett skelett eller om du har lite kött på kroppen.

Nu ska jag avsluta detta innan det drar iväg helt.
Men till er där ute som läser detta och funderar på hur du ser ut och vad du vill.
Kom ihåg att du ÄR fin. Du ÄR bra. Precis som DU är. Låt aldrig någon ändra på det.
 
 
Pepptalk | |
Upp