Varje gång jag går förbi en löpsedel så blir jag nästan ledsen.
Det är hela tiden denna hets om viktminskning. Antingen är det en kändis som tipsar om sina 5 bästa sätt att tappa kilo eller så är det om någon ny diet som har kommit.

Fitnesstrenden har verkligen slagit sig ner i sverige och jag är väl glad att folk följer den till viss del. Att äta hälsosamt och träna är ju inget som är speciellt farligt. Tror vi. Det kan faktiskt bli en fara. Speciellt om man inte har riktig koll utan bara följer det man läser i tidningen eller ser på instagram.
 
Jag har själv blivit påverkad av all denna hets. Det är rätt svårt att undvika. Men jag har ändå valt att gå min egen väg. Det ska du också göra.
Sluta följ allt som står överallt. det är inte säkert det passar just din kropp och din vardag.
Hitta istället något som är skräddarsytt bara efter dig.

Träning och hälsa är så mycket mer än bara bli smal och få synliga muskler. Det viktigaste är att man mår bra och älskar det man gör. Mår man inte bra av att sluta äta godis totalt. Men gör inte det då. Ät godis för sjutton. Det är ingen som ska kunna hindra dig.
Men vill du samtidigt gå ner i vikt och äta godis kanske du får träna lite hårdare. Men du ska inte förbjuda dig själv att äta godis om du inte mår bra av det och verkligen vill.
 
Att hela tiden se massa tjejer (ja, för det är främst tjejer som missbrukar allt detta. Jag har faktiskt inte sett en enda kille som inte kan sin sak) som vill gå ner kilo efter kilo fast att de redan är smala är fruktansvärt. Att de tror att mat gör dig fet. Det är inte så det är. Mat får dig att må bra. Mat får dig att orka.
Vill du få en fit kropp. Sluta inte äta, ät mer. Men är rätt. Det är det det hela handlar om. Du tror säkert du äter tillräckligt. Jag kan tala om för dig, du äter för lite. Oftast är det det som är problemet. Äter du för lite så finns det risk att du går upp i vikt istället.
Kroppen måste ta energin från något och får den inte mat tar den från något annat. Och kroppen kan omvandla det till fett så att den kan ta av det nästa gång den behöver energi.

Och glöm inte. Du kan inte stressa ner dig i vikt. Slutar du äta massa saker som pasta,potatis och liknande så kan du inte bara börja äta det sen igen efter några månader. Då kommer du gå upp igen. Ät husmanskost och ta inte bort en massa (socker kan du ta bort, det är ingen fara) Kroppen behöver allt från kolhydrater till protein och fett om du tränar. Annars orkar du inte.
 
Så, med detta vill jag ha sagt.
Sluta lyssna och läs allt ni ser och hör. Du är fin som du är och du ska göra det du mår bra av.
Vill du gå ner i vikt. Gör då de. Vet du inte hur? Be om hjälp.
Jag svarar gärna på frågor så gott jag kan. Jag kan bara svara ut efter min egen erfarenhet. Men jag kan alltid peppa och pusha er.
Ge aldrig upp. Du kan om du vill.
Men du måste vilja, för att kunna.
 
 
Om träning | |
Upp