När man inte kan sova, det är då man skriver sådär långa inlägg som ingen orkar läsa
 
När man tränar hårt och ändrar sin kost, så är det lätt att kroppen säger ifrån. I alla fall i början. Du kanske blir sjuk lätt, får problem med leder och ont i musklerna. Du måste då lyssna på kroppen. Lägg i en lägre växel. Du kommer inte nå dina mål snabbare ändå. Snarare tvärtom.

Jag var själv så i början. Satte lite hög press på mig själv och fick inga bra resultat alls. Det stannade upp lite. Det är därför jag säger till er. Va rädda om er. Ingen känner dig bättre än du själv. Och oavsett om bästa kompisen, pojkvän/flickvän eller någon annan säger till dig att "kom igen, va inte så mesig" fast att du kanske har ont någonstans eller känner dig krasslig. Säg ifrån. Det är inte bra för dig att inte lyssna på kroppen.
 
Att va sjuk och träna, det kan vara det dummaste någonsin. Det kan bli hundra gånger värre, och det kan bli livsfarligt. Att träna med t.ex en halsinfektion kan vara livsfarligt. Du kan få t.ex hjärtmuskelinflammation. Och det hör ni på namnet att det inte är speciellt bra.
 
Har du ont i lederna eller i en muskel så undvik att träna, i alla fall just den muskeln. 
Jag får lätt benhinneinflammation (heter det ens så?) när jag är ute och springer. Det gör så vansinnigt ont så man vet inte riktigt vart man ska ta vägen. Framför allt när jag springer på asfalt eller annan plan mark. I skogen är det inga problem. Då är det dags att hoppa på crosstrainern eller cykeln istället. Så att inflammationen hinner lägga sig.
 
Så snälla ni. Lyssna på er kropp. Var rädda om er. Ni har bara en kropp. Ta hand om den.
Ni kommer nå era mål även om ni tar en eller två vilodagar. Och jag kan lova er, ni kommer till och med nå dem snabbare.
 
 
Pepptalk | |
Upp