Det här med alkohol

Det händer att jag dricker, det händer att jag blir full.
Men det är verkligen inte ofta. Kan knappt säga att det ens händer en gång i månaden.
Men det händer, och det ska ni vara medvetna om om ni tänker fortsätta läsa detta inlägget.
 
Men, när jag säger att jag inte dricker eller inte vill dricka så tittar oftast folk konstigt på en och undrar varför.
Ja varför ska jag?
Två punkter om varför så kanske ni förstår varför
 
  • Att träna med alkohol i kroppen, både innan man druckit och efter, är ingen bra idé. 
    Jag tänker inte dra hela historian om varför det inte är bra. Det kan ni läsa om här
    Men vem som helst begriper ju att träna när man fortfarande har alkohol i kroppen är ju inte så smart.
    Och för vissa tar det längre tid att få alkoholen ur kroppen. Jag får vänta mer än en dag innan jag känner att jag ens har orken att gå till gymmet. Det är inte värt det.
 
  • Fyllekäk. Det är ju fantastiskt gott är äta riktigt fet mat när man druckit. Speciellt på natten innan bussen hem går. Men oftast är detta mat som jag normalt inte äter och med massor av kalorier i. 
    På en människa som mig så sätter det sig direkt. Jag har svårt att bli av med detta sen. 
    Och dagen efter är man ju sjukt sugen på pizza,kebab eller ja någon annan skräpmat. Jag tycker inte ens pizza är gott i vanliga fall. Endast när jag druckit. Och jag brukar kunna äta mycket normalt p.g.a all träning.
    Att klämma nästan en hel pizza är ingen konst för mig. Ni förstår nog själva att det inte är så smart och ångesten efter är ju fruktansvärd.

Folk säger ofta "man blir ju mer social med alkohol i kroppen".
Kanske sant, för alla utom mig. 
Jag är lika social utan alkohol i kroppen. Ni som känner mig vet att jag har inte svårt för att prata med folk. Jag pratar med vem som helst och tycker det är kul att lära känna nya människor. Varför ska jag då dricka? Det går ju lika bra utan + att jag kan träna imorgon.
 
En annan sak man ofta säger är "men sitter du bara hemma då?" 
Ja, det händer jag sitter och umgås med min familj en fredag eller lördagkväll. Kanske till och med en hel helg. Det är inget jag har något emot. 
Men skulle jag vilja gå ut och inte dricka, då gör jag det. Jag måste inte ha alkohol i kroppen för att gå ut och dansa och ha roligt. 
 
En tredje, "Man lever bara en gång"
Självklart. Det vet jag om. Och jag väljer att leva det såhär. Vi lever alla olika, vi alla bestämmer över oss själva. Att folk ska gnälla för att jag inte dricker och säga "man lever bara en gång" är bara onödigt. 
 
Så, summan av det hela.
Det är inte bra att träna med alkohol i kroppen. Därför undviker jag hellre alkoholen än träning. Speciellt nu sista tiden innan sommaren. 
Jag vill undvika att bli hungrig och äta en massa saker, därför unviker jag alkohol.
Att prata med folk på  en fest och vara social är inget problem för mig även när jag är nykter. Därför behöver jag inte alkoholen.

Jag har själv valt att leva detta liv. Ni behöver inte titta konstigt på mig och undra varför jag inte dricker.
Jag vill inte och då gör jag inte det.
Vill jag dricka, vilket jag skrev i början att det händer, då gör jag det.
Mitt liv, mitt val.
Ditt liv, ditt val.
Medan du ligger bakis och har lite smått ångest för igår går jag till gymmet och gör nytta.
Vilket låter bäst?
 
 
 
 
Min träning, Mitt liv, Tankar&funderingar | |
#1 - - Tilde R:

Känner med dig till 100%!! Händer att jag också går nykter för att kunna träna ordentligt dagen efter, tycker det är helt rätt.

Svar: Man behöver inte alkohol för att ha roligt ute med sina vänner.Härligt att du håller med mig :)
emeliejohanna.blo.gg

#2 - - Olivia Nilsson:

Fin blogg!

#3 - - ExklusivaMoi:

Äääh har aldrig påverkat mig om vad folk tycker å tänker... "sköt ditt så sköter jag mitt"- brukar jag säga när jag är trevlig annars drämmer jag oftast till med att jag ska lägge mig i hur dennes sexliv är isf, HAHAHHA fortsättningen brukar oftast inte komma... De blir oftast stumma!

Intressant varför man måste skriva el tala om varför man gör si å så!

Have a nice iaf =)

Svar: Haha, ja folk borde ta hand som sitt eget mer istället för att bry sig om andra.
Det är många tillfällen då folk nästan blivit lite irriterade för att jag väljer att inte dricka. De tror inte man kan ha kul utan. :P
emeliejohanna.blo.gg

#4 - - Elaine:

Jag gillar också att träna men jag dricker inte först och främst för att jag inte tycker att det är gott och särskilt kul. Visst en drink eller cider ibland men det är verkligen inte ofta.

Svar: Självklart dricker ja också lite då och då. Men väldigt sällan, för jag anser att jag kan ha lika roligt utan :)
emeliejohanna.blo.gg

Upp