Gör de roligare och enklare

Jag tror jag har skrivit något om detta innan.
Men det skadar aldrig att göra det igen. Kanske någon av er har missat det.
 
Om ungefär en månad ska jag springa mitt första lopp.
Vilket jag tränar rätt så hårt inför nu.
Men, hur gör man löpning lite roligare och enklare?
För jag tror många av oss tycker det är något av det värsta som finns inom träning.
 
- Hitta bra musik. För mig är nästan det det viktigaste. Jag springer i takt till musiken. Vilket gör att det brukar gå lite fortare. Jag kan inte springa utan musik. Då tröttnar jag och ger upp. Tycker det är så tråkigt utan bra musik i öronen. Lyssna på låtar som du verkligen tycker om, jag brukar fokusera mycket på musiken. Lyssna på texterna och ta steg i takt till låten. Det gör att jag glömmer att det till exempel är jobbigt eller att jag har långt kvar att springa. Det blir enklare med bra musik helt enkelt.
 
- Fokusera inte så mycket på att det är jobbigt. Jag i alla fall är en människa som har mycket tankar i mitt huvud hela tiden. Mina löprundor är perfekta för att rensa ut allt. Så jag brukar fundera på en massa annat när jag springer. Inte förrän sista kilometern som jag går tillbaka till att tänka på min löpning och ge allt för att komma i mål. Stäng av allt som har med själva löpningen att göra och bara kör. Har du ont i benhinnorna (vilket brukar va en vanlig skada för löpare, framför allt om du inte är van och springer mycket på asfalt) stäng av smärtan och tänk på något annat. Kanske vad du ska äta till lunch. Du kanske funderar på hur hela din dag ska se ut. Vad som helst. 
Att inte tänka på löpningen gör löpningen enklare.
 
- Spring på en mysig eller trevlig plats. Inte bara mitt i stan (om man nu har möjlighet till detta) Jag älskar naturen och tycker om att titta på allt annat som händer runt mig. Inte bara rakt fram och se den långa vägen man ska springa. Här jag bor har vi helt perfekta vägar och områden att springa på. Vi har en fantastiskt bra skog med många bra spår.
Men även mina runder på asfalt är bra. Det är inte mitt i byn bland allt folk. Det är lite i utkanten och man känner sig inte så uttittad samtidigt som det finns en del annat att titta på än bara massa byggnader. 
 
- Spring med en kompis. För mig funkar tyvärr inte det så bra. Dels för att jag är en enorm tävlingsmänniska och det lätt blir att jag tävlar. Ökar tempo hela tiden och orkar då inte hela rundan. Men också för att det alltid blir att man ska snacka en massa om allt.
Men för just dig kanske det funkar. Man kan peppa varandra lite att orka kilometer efter kilometer. Och att just tävla lite mot varandra kanske är det man behöver för att orka hela rundan. Att man inte vill stanna innan den andra gör det.
 
- Börja inte på asfalt om det finns andra alternativ för dig. Det är jättelätt att man får ont i knä, fötter eller benhinnor och då ger man lätt upp. Jag har kommit till de stadiet att jag bryr mig inte. Hur ont jag än har så springer jag. Men för någon som inte är van kan denna smärta va fruktansvärd. För det gör ont. 
Börja i skogen eller på någon grusväg. Det är mer skonsamt för kroppen och det gör inte lika ont.
Ett extra plus med att börja springa i skogen är att du tränar upp flåset bättre. Det är mer backar och benen får jobba lite annorlunda. Du orkar mycket mer när du sen ger dig ut på asfalt och plan mark.
 
 
Om träning, Tipsochtrix | |
Upp