Mat hit och mat dit

Jag får gång på gång frågorna: "vad äter du om dagarna?" och "Hur håller du motivationen uppe?"
Så, jag tänkte att nu är det nog dags att en gång för alla, förklara detta för er.
 
Jag äter vad jag vill, när jag vill, hur jag vill och hur mycket jag vill.
Vill jag trycka i mig ett 200g choklad. Då gör jag det.
Vill jag äta upp en hel limpa bröd, då gör jag det.
Självklart väljer även jag de nyttiga alternativen och försöker tänka mig för.
Det ska jag inte försöka dölja.
Men det är helt enkelt för att jag mår bra av det. Jag blir inte mätt på att äta två mackor till frukost.
Jag blir mätt på en tallrik gröt, två ägg och två knäckemackor.
Jag äter mig mätt varje gång jag äter de stora målen (frukost, lunch, middag) Just för att jag ska orka med hela dagen och för att jag inte ska gå och småäta.
Även jag slarvar. Speciellt när jag inte har någon fantasi på vad jag ska äta till tex lunch. Då är det lätt att det blir typ väldens mest onyttiga pannkakor med massor av onyttig hallonsylt. Men jag känner att jag får ta det då.
Jag kan inte ha det här strikta matschemat varje dag. Dels för att jag fortfarande bor hemma, orkar defintivt inte stå och laga mat till mig själv och jag har inte råd då jag för tillfället inte har något jobb.
Jag äter normal husmanskost och det mår jag bra av.
 
Men, jag väljer att dra ner på t.ex potatis osv. men det är för att jag inte tycker det är gott. Det handlar inte om att jag inte vill äta det. Jag avskyr köttfärssås. Jag kan äta det, men det är extremt lite. Vilket slutar med att det blir en massa pasta bara. Men skit i det, jag springer en runda senare så jag behöver energin.
 
Sluta haka upp er på maten alldeles för mycket (om ni inte verkligen behöver ändra era matvanor, jag äter t.ex bara socker en gång i veckan om jag är riktigt riktigt sugen) Ta inte bort en massa, dra ner på det istället. Om du tränar mycket behöver du kolhydraterna för att orka. Så ät det också, det är inte farligt.
 
Så, en snabb övergång till det här med motivation då.
Jag tränar 6 dagar i veckan, 2 gånger om dagen. Hur jag orkar detta? Ja, min energi är alltid på topp och jag älskar att träna. Hur jag får motivationen? Jag har hittat något som passar mig. Jag älskar verkligen det jag gör och gymmet är mitt andra hem.
Det är viktigt för er att ni gillar det ni gör. Träning ska inte vara något plågsamt, det ska vara roligt.
Det gör det så mycket enklare.
Sätt upp mål. Det kan va att du ska komma i ett par gamla jeans igen. Det kan vara att du ska orka lyfta 30kg bänkpress. Men det kan också vara att du ska börja träna 3 gånger i veckan. Allt från att ut och gå till att springa. Det handlar ju om vad du vill göra.
Men man måste börja någonstans. Och det är bara du som sätter gränserna för hur långt du vill komma.
Kör hårt!
 
 
Pepptalk, Tankar&funderingar | |
Upp